2016-01-06 16:21:34

Šestaši istraživali život u srednjem vijeku

    Tijekom mjeseca prosinca učenici 6.r. su na satu povijesti samostalnim istraživačkim radom proučavali srednjovjekovni život i pri tome  koristili  udžbenik iz povijesti, Internet, enciklopedije te izradili plakate koji su im pomogli pri prezentaciji pojedine teme ostatku razreda. Podatke do kojih su došli koristit će u projektu eTwinninga "Let's Revive Legends - Let's Explore Europe".

Učenici su podijeljeni  u 4 skupine s temama:

Napredak u poljoprivredi i tehnologiji
Doba dvoraca i vitezova
Razvoj gradova
Obrazovanje i graditeljstvo

   Prva skupina je objasnila razliku u poljoprivredi i tehnologiji gledajući rani i razvijeni srednji vijek. Objasnili su kako je granica među njima 11.st. te kako u uporabu u poljoprivredi ulaze tropoljni sustav zemljoradnje, gnojidba zemlje, plug s metalnim ralom s kotačima, vjetrenjače i vodenice. Posljedica toga je više hrane te povećanje europskog pučanstva u razvijenom srednjem vijeku.

    Druga skupina je objašnjavala dvorce koji su bili omiljena staništa kraljevskih obitelji i moćnih plemića. Građeni su na uzvisinama radi lakše obrane te je materijal gradnje u početku bio drvo, a od XIII. st. upotrebljava se kamen. Opisali su ulogu vlastelina, vlastelinke te djecu plemića.

   Što se vitezova tiče istakli su kako su oni ratnici na konju i kako su bile potrebne godine vježbanja da bi se postalo vitezom. Vitezovi su bili plemićkog podrijetla te su njegovali viteški kod ponašanja (ugled, čast, hrabrost, pažnja prema ženama). Za žene su objasnili kako su imale ograničenu pravnu i osobnu slobodu. Šokirali smo se činjenicom da su se djevojčice u srednjem vijeku udavale s 12 g. (Životni vijek je bio puno kraći nego danas i iznosio je u prosjeku 30 godina.)

   Treća skupina je istraživala o gradovima te su nam objasnili kako od XI. st. dolazi do obnove i nastanka novih gradova nakon završetka seoba naroda i dolaskom razdoblja relativnog mira. Bili su opasani zidinama i u njima su vladali loši zdravstveno-higijenski uvjeti te su zbog toga bile česte epidemije zaraznih bolesti. Osim njih postojala je i opasnost od požara. U gradovima su se razvijali obrt, trgovina, ali i pomorstvo. Stanovništvo grada se dijelilo na patricije (bogati stanovnici) i pučane (obični puk). Saznali smo što su gilde, cehovi i bratovštine. Na kraju su nam objasnili kako je tekao proces osnivanja komuna- samostalnih gradskih općina.

    Četvrta nas je skupina upoznala o velikoj ulozi crkve na srednjovjekovni život. Škola je bila u njihovim rukama, a kad u XIII. st. nastaju novi crkveni redovi (franjevci i dominikanci) osniva se sve više samostanskih škola i knjižnica. Osim toga, počinju se osnivati svjetovna obrazovna središta koja prerastaju u prva sveučilišta (Bologna, Pariz, Padova), a u Hrvatskoj je prvo sveučilište osnovano 1396. u Zadru.  Osim obrazovanja, istražili su i graditeljstvo te su istakli procvat crkvenog graditeljstva kada se grade monumentalne katedrale. Naveli su dva umjetnička stila u srednjem vijeku, romaniku i gotiku te njihova obilježja.  

   Temu Opasnosti i strahovi ljudi u srednjem vijeku je obradila klasičnom metodom rada učiteljica povijesti te su učenici upoznati s epidemijama zaraznih bolesti (kuga, guba) kao i s progonima Židova i „vještica“ koji su rezultat velike praznovjernosti srednjovjekovnog čovjeka radi nedostatka obrazovanja.


Osnovna škola Vladimira Nazora Nova Bukovica